Verkko-opiskelua
ammatillisessa koulutuksessa
Oman
kokemukseni mukaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat ovat pääsääntöisesti
halukkaita ja innostuneita tiedon etsinnästä verkosta ja tehtävien tuottamisesta
tietoteknisiä apuvälineitä käyttäen. Tiina Toivola (2013) selvitti tutkimuksessaan
Innovatiivisesti verkossa ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia
verkko-opetuksesta. Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokivat verkko-opiskelun
hyödyllisenä työskentelymuotona oman tulevaisuutensa kannalta.
Verkko-opiskelussa on tärkeää opiskelijan itse ohjautuvuus. Tutkimuksen
tulosten mukaan verkko-opiskelu on myös mahdollisuus yhteisölliseen oppimiseen.
Verkko-opiskeluna toteutettavassa kurssissa on toki tärkeää, että tekninen
toteutus ja ratkaisut toimivat.
Opetushallituksen
tuottamia ammatillisen koulutuksen verkko-oppimateriaaleja löytyy osoitteesta http://www.edu.fi/verkko_oppimateriaalit/ammattikoulutus. Verkkokursseja löytyy niin hitsaamisesta kuin
kannattavuudesta ja katetuotosta. Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevänä
tutustuin lähemmin verkkokurssiin ” Kun ne kysyis mitä haluun” – vanhuksen valinnat
voimavaraksi. Verkkokurssi löytyy osoitteesta http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/vanhustyo/. Verkkokurssin nimi jo herätti mielenkiintoni
aihetta kohtaan. Verkkokurssia voi käyttää kokonaisuutena tai siitä voi
opiskella osia. Oppimateriaali sisältää linkkejä ja kirjallisuuslähteitä eri
näkökulmista ja sivustoilla navigointi oli helppoa. Oppimistehtävät oli
rakennettu käytännönläheisiksi ja ne ohjaavat mielestäni hyvin opiskelijoita
oppimaan lähihoitajan työssä tarvittavaa vanhustyön osaamista sekä löytämään
vanhustyön kehittämishaasteita.
Lähteet:
Toivola, T.
Innovatiivisesti verkossa. 20013. Kokemuksia verkostomaisesta toiminnasta
Metropolia Ammattikorkeakoulun verkko-opetuskokeilussa. Pro gardu- tutkielma.
Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/42161/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201309152300.pdf?sequence=1
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti