VERKKOYMPÄRISTÖJEN
KÄYTÖN EDELLYTYKSIÄ
Tieto-
ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa on lisääntynyt huomattavasti
2000-luvulla. Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön vahvistaminen on
Suomessa keskeinen koulutuspoliittinen tavoite. Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttö on osa laajempaa tietoyhteiskunnan kehitystä, joka avaa uusia
mahdollisuuksia sosiaalisten kontaktien luomiseen, verkostoitumiseen, tiedon
jakamiseen, viranomaisasiointiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen sekä
muihin elämänalueisiin. Tieto- ja viestintätekniikka on opetuskäytössä
monipuolinen ilmiö, jota voidaan tarkastella useasta näkökulmasta. Näitä
näkökulmia ovat muun muassa pedagoginen kehittäminen, verkostoituminen, käytön
laajuus, sisältö, teknologia, koulun arki ja kulttuuri sekä vaikuttavuus.
Tieto- ja viestintätekniikalla on myös haasteita. ne liittyvät muun muassa
pedagogisiin kysymyksiin, asenteisiin ja osaamiseen, koulun arkeen ja
laitekantaan. (Tieto- ja viestintätekniikka opetuskäytössä 2011, 5-7.)
Ammatillisella
opettajalla on ulottuvillaan lukematon määrä erilaisia verkkoympäristöjä, joita
on mahdollista hyödyntää opetuksessa. Voidaan puhua jopa runsauden pulasta
tässä yhteydessä. Opettajan ei ole järkevää opetella kaikkien käyttöä eikä
yrittää ottaa opetukseen mukaan kovin montaa uutta ympäristöä lyhyen ajan
sisällä.Verkkoympäristön on oltava sopiva siihen opetustarkoitukseen, johon
opettaja sitä on suunnitellut. Mielestäni oleellista verkkoympäristöjen
käytössä on se, että opettaja on tarpeeksi hyvin perehtynyt ympäristön
käyttöön. Opettajan on kyettävä sujuvasti itse toimimaan tässä ympäristössä
sekä myös opastamaan oppijoita ympäristön käyttöön. Tällöin on helppo ottaa
uusi ympäristö osaksi jokapäiväistä opetusta.
Verkkoympäristöjen
käyttöönotossa on myös olellista, että opettaja pääsee kokeilemaan oppimansa
verkkoympäristön käyttöä opetuksessa mahdollisimman pian perehdyttyään siihen.
Osallistuin itse keväällä työnantajan järjestämään koulutukseen, jossa
opettajaryhmälle opetettiin erilaisten verkkoympäristöjen käyttöä kuten
kotisivujen tekoa, animoton käyttöä ja videon koostamista. Opetus oli
laadukasta ja henkilökohtaista ja omaksuin opetetut ympäristöt sujuvasti.
Koulutus oli kuitenkin ajallisesti minulle epäsuotuisassa kohdassa lukuvuotta.
Keskityin keväällä pelkästää työssäoppijoiden ophjaukseen. Minulla ei ollut
lähiopetusta tuolloin ja saamieni oppien vieminen opetukseen jäi
syyslukukaudelle. Syksyn saapuessa olikin mielessä jo niin monta uutta asiaa,
että uusien verkkoympäristöjen hyödyntäminen ei ollut ensimmäisenä mielessä.
Yhtenä
reunaehtona erilaisten verkkoympäristöjen käytölle opetuksessa ovat käytössä
vaadittavat laitteet ja ohjelmistot. Mikäli oppilaitoksessa on hankalaa päästä
käyttämään tietokoneita tai niissä ei ole halutun verkkoympäristön edellyttämiä
ohjelmistoja, on verkko-opetuksen toteuttaminen lähes mahdotonta. Oman
kokemukseni mukaan laitteiden saatavuus ei ole ongelma, mutta ongelmia on
tuottanut oppilaitoksen tietohallintopolitiikka, jonka mukaisesti tietyt
opetusta hyvin tukevat ilmaisohjelmat eivät toimi oppilaitoksen laitteilla.
Usein jopa jonkin videon katsomisen onnistumiseen tarvitaan atk-tukihenkilö
paikalle, koska opettajien oikeudet oppilaitoksen verkossa ovat hyvin
rajatut.
Tieto-
ja viestintätekniikka opetuskäytössä. Välineet, vaikuttavuus ja hyödyt.
Tilannekatsaus toukokuu 2011. Opetushallitus: Muistiot 2011:2.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti