maanantai 24. marraskuuta 2014

Verkkoympäristöt opettajan työssä - Jukka Korpela

Miksi perustaa ryhmä Facebookiin?

Sivun käyttö ja sen ulkoasun samankaltaisuus, henkilökohtaisten sivujen kanssa on suurimmalle osalle opiskelijoista jo entuudestaan tuttua, sen käyttöönotto on helppoa, täytyy huomioida sekin että sivut saadaan heti aktiiviseen käyttöön, kun opiskelijoille ei tarvitse opettaa sen käyttöä juuri ollenkaan.

Sillä tarjotaan, ryhmälle yksinkertaisemmat ja helppokäyttöisemmät ominaisuudet samanaikaiseen tai yksityisesti tapahtuvaan viestittelyyn kuin mitä esim: moodle antaa. Se antaa myös mahdollisuuden yhteydenpitoon niin pikaviestillä kuin suunnitelmalliseen pitkäjänteiseen viestittelyyn, oman aikataulun mukaisesti.

Myös sisään kirjautumisen helppous ja sivujen muokattavuus omanlaisekseen ja linkitys omien sivujen yhteyteen auttavat opiskelijaa omaksumaan sivut helpommin.
Sivuilla voi helposti jakaa kuvia, tiedostoja ja linkkejä – luoda tapahtumia, asiakirjoja, kyselyitä, täytyy muistaa että suurin osa opiskelijoista tekee tätä jo omilla sivuillaan koko ajan.

Opiskelijoille se tarkoittaa omanlaisensa oppimispolun luomista ja helpottamaan heidän oppimistaan. (fasebook sivustot , creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.fi)
Muistettava on kuitenkin se, että kaikki materiaali jonka sivuille laitat on sen jälkeen fasebookin omaisuutta, muista kysyä myös omasta oppilaitoksesta saatko ladata opetusmateriaalia näille sivuille.

Itse olemme ratkaisseet tämän asian niin, että me olemme tehneet oman materiaalin käytettäväksi tähän tarkoitukseen. Opettajan työtä helpottaa sekin kun lähettäessämme sähköpostia, opiskelijat lukevat viestin yleensä heti kun ne saapuvat ja kommentoivat siihen yleensä pikaisesti, toki pystyn myös seuraamaan myöhemminkin kuka on viestin lukenut ja onko hän kommentoinut lukemaansa.

Ryhmä jonka kanssa perustimme ensimmäisenä fb- sivut, huomautti että pitäisimme sivut vain oman ryhmän kesken emmekä jakaisi niitä kenenkään muun ryhmän kanssa, siitä lähtien olemme pitäneet ryhmät suljettuina. Uusimmassa ryhmässä ei yhdellä opiskelijalla ollut luotuna fb-statusta eikä hän halunnut statusta luoda, sovimme hänen kanssaan että hän seuraa ryhmän toimintaa luokkakavereiden sivustoilta tai hänelle lähetetään sp- viestillä samat tehtävät.

Tässä yhteydessä keskustelimme mistä ja minkälaisesta keskustelufoorumista hän jää paitsi, keskustelimme samalla auttavatko sivut, sosiaalista ryhmäytymistä ja uusien ystävien, tuttavien hankinta paikkana. Mietimme sitäkin kuinka monipuolinen opiskelumuoto tämä on ja kuinka siinä otetaan huomioon erilaiset oppijat. Olen huomannut sivuston auttavan myös luokan ryhmäytymiseen, vieläpä niin että se nopeutuu.

TTS:n melkein jokaisella toimialalla on omat Fb -sivut, maarakennusalalla on kaksi erilaista sivustoa, toinen on tarkoitettu maarakennusalasta kiinnostuneille henkilöille, sivustot ovat hieman rennommat, kommentteja ja keskusteluja voi olla alan/asian vierestäkin.
Sivuille on kaikilla mahdollisuus lisätä video klippejä tai kuvia ja kommentoida toisten sinne tuomiaan julkaisuja. Tykkääjät ja kommentoijat ovat näillä sivuilla ryhmäläisten kavereita tai kavereitten ystäviä/tuttavia.(https://www.facebook.com/groups/ttsmaarakennus/.)
Toiset sivut ovat taas vähän hillitymmät jossa mainostamme oppilaitosta, koulutuksia ja kerromme missä tapahtumissa olemme paikalla, kerromme myös yritys vierailuista ja muista tämänkaltaisista asioista, tämän sivun kommentoijat ovat koneita maahan tuovat liikkeet, yritykset ja lisälaitteiden valmistajat. (https://www.facebook.com/TTSMaarakennusala)

Lähteet:

facebook sivustot , creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti