perjantai 14. marraskuuta 2014

Verkkoympäristöt opettajan työssä - Katja Nurminen


Facebook ohjauksen tukena.


2012 lähtien olen luonut FB-ryhmän aloittaville opiskelijaryhmille. Ryhmät ovat toimineet hyvin nopeana tiedotuskanavana ja tavaksi onkin muodostunut tiedottaa sekä sähköpostitse että FB-ryhmässä. Ryhmät ovat suljettuja niin, etteivät ulkopuoliset voi nähdä jäseniä tai ryhmän julkaisuja.

Alkuun jokaisessa opintoryhmässä on ollut aina muutama vastarannankiiski, mutta kun heidät saa houkuteltua ryhmään niin he alkavat kyllä sujuvasti käyttää sosiaalista mediaa. FB-ryhmä on toiminut myös vertaistuen kannalta hyvin, varsinkin ennen tutkintotilaisuuksia keskustelu on kiivasta ryhmässä.

Tulevaisuudessa tarvitsee miettiä, miten some-ryhmiä järjestelisi, onko edes järkevää luoda eri opintoryhmille FB-ryhmiä. Henkilökohtaistamisen kehityksen myötä opiskelijat eivät välttämättä osallistu opiskeluun varsinaisesti jonkin ”opintoryhmän” mukana yhteisessä aikataulussa vaan luovat omia opintopolkujaan.

Pitäisikö ennemmin luoda FB-ryhmä kullekin opintojaksolle (=tutkinnon osalle)? Etuna mm. tuutorointiajatus, jos ryhmästä ei poistettaisi ”vanhoja” opiskelijoita, he voisivat ohjata uusia oppilaita. Heikkoutena taas oppilaitoksessa sillä hetkellä olevien opiskelijoiden tiedottaminen –kaikesta ei voisi ryhmässä keskustella koska oppilaitoksen asiat eivät ole julkisia.

Mietintämyssyyn myös, että FB :ssa ei saisi olla yhdellä henkilöllä kahta profiilia. Aika monella opettajallakin on varmasti työprofiili ja henkilökohtainen profiili. Itse en mielelläni yhtä profiilia käyttämällä ottaisi sitä riskiä, että unohtaisin aina erikseen tarkistaa kunkin julkaisun yksityisyysasetukset. Voisiko ratkaisu olla se, että pitää ainoastaan henkilökohtaisen profiilin, mutta ei ”ota kaveriksi” kollegoja tai opiskelijoita ollenkaan, vaan liittyy erilaisiin ryhmiin mm. työtoverit ja opiskelijoille tarkoitetut ryhmät.


Useampaa sosiaalisen median kanavaa (Instagram, Twitter jne..) en aio ottaa opetuksessa käyttöön, aikuisopiskelijoilla kun on nytkin välillä ”infoähky” pelkästään Facebookista, Moodlen kurssialustoista ja sähköpostista.

1 kommentti:

  1. Tässä sitten yksi ratkaisu jos toteutuu http://m.iltasanomat.fi/digi/art-1288772370777.html

    VastaaPoista