perjantai 14. marraskuuta 2014

Verkkoympäristöt opettajan työssä - Pentti Sallinen


Facebookin käyttö opetuksen tukena tuntui ensin vieraalta ajatukselta. Haasteena oli tietosuojan ja muiden uhkakuvien huomioon ottaminen sekä opiskelijoiden kiinnostus ko. oppimisympäristöön. Haastateltuani kolmannen vuosikurssin oppilaita, voisivatko he käyttää facebook- ympäristöä opiskeluun, olivat vastaukset pääsääntöisesti myönteisiä. Perusteluina oli tavoitettavuus ja tehtävien ajankäytön/suorittamisen hallinta. Myös opettamani NAO-ryhmän kommentit olivat samansuuntaisia. Verkko opetus on haaste opettajalle osaamisen muodossa. Käyttämällä monipuolisia pedagogisia malleja voidaan varmistaa oppilaiden kiinnostus opetettavaan asiaan. Tehtävien muotoilu mahdollisimman selkeään muotoon edistää oppimista ja tehtävien ymmärtämistä.

Facebookin käyttö verkkolopetuksessa innostaa opiskelijaa oppimiseen ja tiedon sisäistämiseen.  Opettajan rooli ohjauksessa korostuu sillä opiskelijat suorittavat itsenäisesti annetut tehtävät. Opiskelijoiden yksilölliset valmiudet käyttää somea opiskeluun vaatii harjoittelua ja myös vaihtoehtoja tehtävien suorittamiseen. Opettajien verkko opetukseen kouluttautumista pitää tehostaa monipuolisesti että heidän tiedot ja taidot vastaisivat tämän päivän odotuksia.

Facebookin puutteena on tehtävän antoa rajoittava tekijä. Laskennallisten tehtävien suorittaminen ja ratkaisu on hankalaa ohjelmiston valmiuksien puuttuessa.

Opetusmuoto vaatii onnistuakseen kaikkien opiskelijoiden liittymistä ko. palveluun. Joka vaatisi koululta verkko-opetukseen panostamista laitteiden ja ohjelmien muodossa.
Facebookin  käyttö oppimisalustana on tulevaisuuden keino edistää oppimista kouluissa.

Lähde: www.virtuaaliamk.net/facebook.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti