Kokemuksia ja yhteenvetoa Verkkoympäristöt-opintojaksosta Espoon OSPE PM14-ryhmässä
Tuoreet Käydenpunojan pedagogiikan opettajaopiskelijat pääsivät käsiksi
oppimisperusteiseen ”learning by teaching” menetelmään jo ensimmäisinä
lähipäivinä. Ohjaajaopettajat antoivat opintopiirin valintaan ytimekkään
evästyksen: ”voi valita sen opintopiirin, jonka aihepiirin tuntee parhaiten,
jolloin pääsee helpoimmalla. Voi myös valita sen, joka on mahdollisimman
vieras, jolloin voi oppia paljon”.
Oppimiskysymysten alustus
Ohjaajaopettaja oli alustavasti jäsentänyt
ideoita oppimiskysymysten aiheiksi ja valmensi opintopiirin jalostamaan näitä ideoita
pidemmälle sekä alustamaan oppimiskysymysten esittelyn. Opettajaopiskelijoilla ei tässä vaiheessa opintoja ollut vielä selkeää käsitystä
siitä, mitä jakso sisältää saati mitä jakson suorittaminen vaatii ja lisäksi opettajaopiskelijat olivat tässä vaiheessa toisilleen vieraita. Niinpä opintopiiri
sai käyttää luovuuttaan, jotta ryhmäytyminen alkaisi positiivisessa hengessä.
Hyvä henki puolestaan innostaisi tarttumaan haasteisiin, tuumittiin.
Siispä ryhdyttiin leikkimään!
Kukin oppimiskysymys aukesi luokan nähtäväksi yksitellen salasanalla ja salasanat
aukesivat pöytäryhmittäin kanssaopiskelijoiden nimiä muistamalla. Kysymykset aukesivat toinen toisensa jälkeen
kunnes kaikki pöytäryhmät oli käyty läpi ja kaikkien nimet muistettu oikein. Näin
saatiin samalla esiteltyä oppimiskysymykset että tutustuttua samalla paremmin
toisiimme. Eikä naurua luokasta puuttunut!
Huutokauppa
Opettajaopiskelijat jaettiin pareihin
ja oppimiskysymykset jaettiin pareille yksitellen huutokaupalla. Koska verkkoympäristöt
oli ensimmäinen alkava opintojakso, huutokauppa oli kohtuullisen reilu tapa
jakaa kysymyksiä. Havaittiin, että opintopiiriltä vaadittiin silti jämäkkyyttä,
jotta voitiin edetä kysymys kerrallaan. Silti kaikille halukkaille ei riittänyt
oppimiskysymyksiä. Pohdittiin, miten opiskelijoiden aktiivisuuden ohittaminen
tällä tavalla vaikuttaisi jatkossa opiskelumotivaatioon? Entä miten jakaa
oppimiskysymykset reilusti tulevilla opintojaksoilla, kun muuttuvia tekijöitä
tulee lisää?
Oppimiskysymysten jakoperusteissa olisi huomioitava ainakin seuraavat tekijät:
- Perusvaatimukset: vähintäänkin tieto siitä, kuinka monta oppimiskysymystä opettajaopiskelijan on tehtävä koko opintojakson aikana opinnoista suoriutuakseen.
- Opettajaopiskelijoiden tasapuolinen eteneminen huomioiden se, onko joku aikeissa edetä keskimääräistä nopeammalla tai hitaammalla aikataululla.
- Mahdollisuudet läsnäoloon: esimerkiksi Espoon alueryhmän lähiopintojen sijoittaminen samanaikaisesti pääkaupunkiseudun syyslomapäivien kanssa asettaa suuria haasteita perheellisille opiskelijoille.
Opintojakson eteneminen
Opintopiiri koki esitetyt opintojakson
vaatimukset epäselviksi ja koetti osaltaan luoda pareille selkeän, Köydenpunojan pedagogiikan mukaisen
etenemistavoitteen. Aluksi
kerrattiin kunkin oppimiskysymyksen tavoitteet ja arviointikohteet, jonka
jälkeen selvitettiin sen ydinkohdat kronologisessa järjestyksessä:
- Opintojakso aloitettiin kaikille yhteisellä blogitentillä, jonka tarkoitus oli perehdyttää opettajaopiskelijat edellisen kurssin tuottamiin aineistoihin voidakseen tämän pohjalta tuottaa uutta oppimateriaalia. Blogitentin kysymyksiin oli helppo vastata oikein, mikäli oli etukäteen lukenut Köydenpunojan portaalin blogit. Näin tentti jatkoi tedellisen kurssin aloittamaa köydenpunontaa.
- Kukin opintopari tutustui itsenäisesti opinto-oppaassa lueteltuun lähdekirjallisuuteen.
- Jokaiselle oppimiskysymykselle tehtiin Moodleen oma alakansio, jossa määriteltiin oppimiskysymyksen tavoitteet ja vaatimukset. Jokaisen kysymyksen yhteydessä oli myös keskustelupalsta, jossa sai kommunikoida opintopiirin ja ohjaajaopettajan kanssa.
- Opintoparit pitivät oppituntinsa lähipäivien aikana ja niiden sisällöt yllättivät opintopiirin positiivisesti! Parien oppitunnit olivat huolellisesti valmisteltuja ja hyvin toteutettuja. Ne virittivät upeita keskusteluja, herättivät mielenkiintoisia kysymyksiä sekä kirvoittivat asiantunteviin vastauksiin ja toivat hienosti esiin opiskelijoiden omaa osaamistaustaa. Opintopareille annettiin välittömästi oppitunnin jälkeen suullisen palautteen lisäksi myös Moodlessa kiitokset hyvästä työstä sekä rakentavaa palautetta mitä asioita kunkin parin olisi hyvä tuoda blogikirjoituksissa esille
- Lähipäivien jälkeen kunkin oppimiskysymyksen pari teki työstään blogikirjoituksen, joka julkaistaan jatkumona Köydenpunojan portaalissa. Blogikirjoitus on tämän opintojakson lopputyö.
Havaintoja opintojakson toteutuksesta
Oppimiskysymysten työstämisen
aikana havaittiin mm.:
- Seikkailua ja eksymistä Moodlessa: opintopiirin vahvuutena oli yksi jäsenistä, jonka tekninen asiantuntemus ja logiikan tuominen Moodleen oli muille piiriläisille suureksi avuksi.
- Tehtävänannon poikkeavuus opinto-oppaan ja lähipäivien ohjeistuksen välillä yhdessä Moodlen opinto-ohjelmasta poikkeavien päivitysten kanssa aiheutti ylimääräistä hämmennystä. Tämän vuoksi opintojaksoille toivotaan jatkossa järjestelmällisemmin ilmaistua toimintaohjetta esim. aikajana -muodossa.
- Keskustelua aiheutti mm. mitä keinoja opettajalla on, jos oppimispari vastustaakin annettua ohjeistusta ja haluaa tehdä oppitunnin muusta aiheesta? Yhteisillä keskusteluilla ja ohjaajaopettajaa konsultoimalla pari saatiin hyväksymään alkuperäisen oppimiskysymykseen valmistelu. Tämä oli tässä esimerkissä tärkeää, sillä kyseinen oppimiskysymys oli olennainen osa verkko-oppimisympäristöä.
- Parityöskentely tuo omat ongelmansa: esimerkkitapauksessa oppitunti onnistui erinomaisesti mutta opettajakokelaan onnistumisen iloa himmensi se, että parin toinen puoli jätti osallistumatta tehtävään ja aiheutti myös kohtuutonta työtaakkaa jäljelle jääneelle. Edellinen ongelma herätti keskustelun ”pudokkaiden” ohjauksellisesta konsensuksesta, opettajan käytettävissä olevissa menetelmistä ja opiskelijan henkilökohtaisesta tavoitteista, kuten esim. ”siirretään, keskeytetään, nopeutetaan” -opinnot.
- Lähipäivien suunnittelu: todettiin, että esisuunnittelu onnistui Moodlessa ja sähköpostitse mutta silti tehokkainta työaikaa olivat ”face to face” – keskustelut opintopiirin yhteisillä automatkoilla Hämeenlinnan lähipäiville.
- Oppituntien aikana opimme, että yleisin ongelma verkkoympäristöissä toimimisessa on tekniikan pettäminen. Tähän tulee varautua ja ennakoida esim. mitä tehdä, jos käytännön tilanteessa eteen tulee hitaat tai pätkivät nettiyhteydet, laitteiden yhteensopimattomuusongelmia tms.
- Plan A: testaa systeemit kotona valmiiksi ja testaa vielä paikan päällä valmiiksi (jos mahdollista)
- Plan B: ota oppimateriaalista/esitelmästä ym varmuuskopiot (tikku tms.)
- Plan C: lataa materiaalit oman läppärin kovalevylle (ja ota oma läppäri mukaan)
Loppusanoiksi voi todeta, että opintopiiristämme
kasvoi tämän opintojakson aikana yhtenäinen, toisiaan tukeva tiimi, jossa kukin
jäsen kykeni antamaan oppimispareille tukea opintokysymyksiin vastaamisessa, kiitosta,
rakentavaa palautetta kuin ehdotuksiakin ja luomaan osaltaan positiivisen
oppimisilmapiirin. Opimme keskustelemaan oppimiseen liittyvistä kysymyksistä ja
myös arvioimaan omaa onnistumistamme opettajina. Tämä kasvuprosessi tukee ”Learning by teaching”opintojen periaatetta.
“Learning by doing”: näin opimme taittelemaan
lautasliinasta puput, mallioppilaina Keijo Hakala ja Markku Kuivalahti (kuvat: Katja Saarikoski).
Katja Saarikoski, Annakaisa Elo
ja Jari Holopainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti