Verkko-opetuksesta on tullut olennainen osa nykyaikaista opetusta. Myös verkko-opetuksessa tarvitaan sekä osaavia opettajia Laadukas
verkko-opetus edellyttää, että opettajalla on taito käyttää monipuolisesti ja pedagogisesti
mielekkäällä tavalla verkon tarjoamia mahdollisuuksia ja ymmärrys
verkko-oppimisympäristön luonteesta ja mahdollisuuksista on erittäin tärkeää.
Opettaja
tarvitsee tietoa verkko-opetuksen pedagogisista periaatteista ja siitä, miten
ne edistävät opiskelijoiden oppimisen laatua. Hän tarvitsee myös käytännön esimerkkejä ja
ohjeita voidakseen soveltaa hyviksi havaittuja pedagogisia malleja omassa
verkko-opetuksessaan.
Verkko-oppimisympäristöjen
käyttö tuo opetukseen innostavia uudenlaisia mahdollisuuksia.
Verkkokeskustelut,
tiedon jakaminen verkko-oppimisympäristön avulla ja opiskelijoiden mahdollisuus
toisiltaan oppimiseen harjoitusten ja ajatusten jakamisen avulla avaavat sekä
opettajalle että opiskelijalle uuden tien opetettavan
asian yhteiseen käsittelyyn.
Tieto- ja
viestintä tekniikka ei kuitenkaan itsessään tee opetuksesta laadukasta eikä se yksin auta opiskelijoita oppimaan. Opiskelijoiden
oppimisen tukeminen ja sitä kautta oppimisen edistäminen on opetuksessa
olennaista. Verkko-opetuksessa oppimisen ohjaus korostuu entisestään, koska opiskelijat
ja opettaja eivät välttämättä tapaa toisiaan oppimisprosessin
eri vaiheissa, vaan opiskelijoilta vaaditaan enemmän itsenäistä työskentelyä.
Kun opetus on
suunniteltu hyvin ja pedagogiset ratkaisut tukevat oppimistavoitteiden
saavuttamista, voidaan tieto- ja viestintätekniikkaa käyttää onnistuneesti. Huomioita on
kuitenkin jokaisen henkilökohtaiset valmiudet ja kiinnostus verkko-opetukseen
ja oppimisalustat sopivia.
Ari Hotti
http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_71_2010.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti