keskiviikko 8. lokakuuta 2014

LAADUKKAASTI VERKOSSA


Verkko-opetuksesta on tullut olennainen osa nykyaikaista opetusta. Myös verkko-opetuksessa tarvitaan sekä osaavia opettajia Laadukas verkko-opetus edellyttää, että opettajalla on taito käyttää monipuolisesti ja pedagogisesti mielekkäällä tavalla verkon tarjoamia mahdollisuuksia ja ymmärrys verkko-oppimisympäristön luonteesta ja mahdollisuuksista on erittäin tärkeää.

Opettaja tarvitsee tietoa verkko-opetuksen pedagogisista periaatteista ja siitä, miten ne edistävät opiskelijoiden oppimisen laatua. Hän tarvitsee myös käytännön esimerkkejä ja ohjeita voidakseen soveltaa hyviksi havaittuja pedagogisia malleja omassa verkko-opetuksessaan.

Verkko-oppimisympäristöjen käyttö tuo opetukseen innostavia uudenlaisia mahdollisuuksia.

Verkkokeskustelut, tiedon jakaminen verkko-oppimisympäristön avulla ja opiskelijoiden mahdollisuus toisiltaan oppimiseen harjoitusten ja ajatusten jakamisen avulla avaavat sekä opettajalle että opiskelijalle uuden tien opetettavan asian yhteiseen käsittelyyn.

Tieto- ja viestintä tekniikka ei kuitenkaan itsessään tee opetuksesta laadukasta eikä se yksin auta opiskelijoita oppimaan. Opiskelijoiden oppimisen tukeminen ja sitä kautta oppimisen edistäminen on opetuksessa olennaista. Verkko-opetuksessa oppimisen ohjaus korostuu entisestään, koska opiskelijat ja opettaja eivät välttämättä tapaa toisiaan oppimisprosessin eri vaiheissa, vaan opiskelijoilta vaaditaan enemmän itsenäistä työskentelyä.

Kun opetus on suunniteltu hyvin ja pedagogiset ratkaisut tukevat oppimistavoitteiden saavuttamista, voidaan tieto- ja viestintätekniikkaa käyttää onnistuneesti. Huomioita on kuitenkin jokaisen henkilökohtaiset valmiudet ja kiinnostus verkko-opetukseen ja oppimisalustat sopivia.


Ari Hotti


http://www.helsinki.fi/julkaisut/aineisto/hallinnon_julkaisuja_71_2010.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti