lauantai 11. lokakuuta 2014

Mitä mahdollisuuksia interaktiiviset menetelmät ja -välineet tuovat opetukseen tulevaisuudessa?

Interaktiiviseen opettamiseen kuuluu vuorovaikutteisuus opiskelijoiden kanssa. Esimerkiksi jos opettaja pitää blogia, jota opiskelijat lukevat osana opintoja, ilman keskustelumahdollisuutta, kyseessä ei ole interaktiivinen menetelmä. Toisaalta kommentointityökalu tai opiskelijoiden pitämä blogi tuo interaktiivisuutta opiskeluun. Välineillä tarkoitetaan opetuksessa käytettäviä laitteita (kuten älykännykkä) tai sovelluksia (Blogger jota voi käyttää blogin tekemiseen).
Mobiilioppiminen on yksi interaktiivisen opetuksen varteenotettava mahdollisuus.  

Interaktiivisissa ryhmätehtävissä voi käyttää esimerkiksi seuraavia sovelluksia:
  • Presemo, (https://www.hiit.fi/presemo) jolla on helppo kerätä palautetta, testata osaamisen tasoa, luoda äänestyksiä ja organisoida yhteisöllisiä chat keskusteluja. Tällä sovelluksella järjestimme tunnin lopuksi kyselyn, jonka tulokset näkyivät sovelluksen kautta kaikille.
  • Todaysmeet (https://todaysmeet.com), joka on online keskustelualusta. Tätä käytimme ryhmätyön purussa ja koko tunnin ajan muistiinpanojen kirjaamisen apuna.
  • www.mindmeister.com, jota voi käyttää tunnin aikana yhdessä suunnittelutyön apuna luomalla yhteisen mindmapin.
  • Keskeisiä mobiilisovelluksia eri käyttötarkoituksiin:
https://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/mobiilisovellukset

Mobiilioppimisen pedagogoiset mallit

HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ
facebookissa ryhmät:
  • Tabletlaitteet opetuksessa
  • Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa/ICT in Education
  • Oppikirjan tulevaisuus ja uusi OPS
  • Opi ulkona
  • iPad opetuksessa
  • Aikamatka oppimisen ja koulun tulevaisuuteen

sähköiset kokeet ja arviointi:
http://www.avoinvirta.fi/?p=56553



Klikkaa kuvat suuremmiksi!


Aija Kortesmaa ja Janne Mähönen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti