Interaktiiviseen
opettamiseen kuuluu vuorovaikutteisuus opiskelijoiden kanssa. Esimerkiksi jos
opettaja pitää blogia, jota opiskelijat lukevat osana opintoja, ilman
keskustelumahdollisuutta, kyseessä ei ole interaktiivinen menetelmä. Toisaalta
kommentointityökalu tai opiskelijoiden pitämä blogi tuo interaktiivisuutta
opiskeluun. Välineillä tarkoitetaan opetuksessa käytettäviä laitteita (kuten
älykännykkä) tai sovelluksia (Blogger jota voi käyttää blogin tekemiseen).
Mobiilioppiminen on yksi
interaktiivisen opetuksen varteenotettava mahdollisuus.
Interaktiivisissa ryhmätehtävissä voi käyttää
esimerkiksi seuraavia sovelluksia:
- Presemo, (https://www.hiit.fi/presemo) jolla on helppo kerätä
palautetta, testata osaamisen tasoa, luoda äänestyksiä ja organisoida
yhteisöllisiä chat keskusteluja. Tällä sovelluksella järjestimme tunnin
lopuksi kyselyn, jonka tulokset näkyivät sovelluksen kautta kaikille.
- Todaysmeet (https://todaysmeet.com), joka on online
keskustelualusta. Tätä käytimme ryhmätyön purussa ja koko tunnin ajan
muistiinpanojen kirjaamisen apuna.
- www.mindmeister.com, jota voi käyttää tunnin aikana yhdessä suunnittelutyön
apuna luomalla yhteisen mindmapin.
- Keskeisiä
mobiilisovelluksia eri käyttötarkoituksiin:
https://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/mobiilisovellukset
Mobiilioppimisen
pedagogoiset mallit
- AEFIRIP-malli
- Case-pohjainen mobiilioppiminen
- Mobile inquiry learning - mobiili Tutkiva mobiilioppiminen
- Mobiili-bongaus
- Reflektiivinen toiminnallinen
ongelmanratkaisu
- Työvaiheiden tai prosessin opettelu
HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ
facebookissa ryhmät:
- Tabletlaitteet opetuksessa
- Tieto- ja viestintätekniikka
opetuksessa/ICT in Education
- Oppikirjan tulevaisuus ja uusi
OPS
- Opi ulkona
- iPad opetuksessa
- Aikamatka oppimisen ja koulun
tulevaisuuteen
sähköiset kokeet ja
arviointi:
http://www.avoinvirta.fi/?p=56553
- http://c4lpt.co.uk/top100tools , josta löytää 100 käytetyintä sovellusta
- http://prezi.com, johon voi luoda etukäteen esityksen
- ihttps://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/ammattialan
Klikkaa kuvat suuremmiksi!
Aija Kortesmaa ja Janne Mähönen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti