Isännöinnin
koulutuksessa käytän hyvin paljon case-oppimista. Usein kyseessä on jokin
yksittäinen asia tai ongelma. Ryhmätöiden tai ryhmäkeskustelujen jälkeen
tarkastelemme eri ratkaisuvaihtoehtoja ja esitän asiantuntijaratkaisun (KKO:n
päätös tai vastaava) perusteluineen. Useinkin
käytettävissä oleva aika ei anna mahdollisuuksia laajojen asiakokonaisuuksien
käsittelemiseen. Tutkiva oppiminen voisi
olla ratkaisu laajempien asiakokonaisuuksin käsittelemiseksi koulutuksessa. Tutkivassa
oppimisessa opiskelija muodostaa omia käsityksiään ja selityksiään kyseessä
olevasta ongelmasta sekä hakee itsenäisesti tietoa ongelman ratkaisun
perusteeksi. Ajatukseni toteuttaa
tutkivaa oppimista tietoverkkoa hyödyntäen syntyi tutustuessani
lähdemateriaalina olevaan julkaisuun ”Tieto- ja viestintätekniikka tutkivan
oppimisen välineenä”.
Tutkivassa
oppimisessa tietoverkko toimisi välineenä tiedon rakentelussa, jossa
hyödynnetään kunkin opiskelijan jo omaksuma tai kyseisen prosessin aikana
hankkima tieto ja jaetaan se kaikkien opiskelijoiden kesken. Rakentamalla
tietoverkko vuorovaikutteiseksi sitä voidaan hyödyntää tiedon välittämiseen ja
tiedon jalostamiseen opiskelijoiden toimiessa tiedon tuottajina sekä toistensa
sparraajina ja/tai vastaväittelijöinä. Tietoverkko myös palvelisi ajatusten
välittämistä laajemmalle yleisölle. Tutkivan
oppimisen menetelmänä edellyttää, että koulutuksen kautta on opiskelijoille
luotu riittävät valmiudet kyseisen menetelmä soveltamiseksi: opiskelijalla on
oltava riittävä tuntemus aiheesta ja aiheeseen liittyvistä teorioista.
Internetin
kautta avautuneiden laajojen tietolähteiden ja tietokantojen hyödyntäminen tuo
aivan uuden näkökulman opettajan koulutustehtäviin. Opiskelijat hakevat sieltä
tietoa useinkin kritisoimatta saamaansa informaatiota. Verkossa tapahtuvassa
sosiaalisessa, vuorovaikutteisessa tutkivassa oppimisessa toisten
opiskelijoiden ja kouluttajan taholta eri lähteistä saadut tiedot
kyseenalaistetaan, esitetään poikkeavia näkökulmia, vastateorioita jne. Näin
tieto kehittyy ja jalostuu verkossa tapahtuvan rakentavan sosiaalisen
vuorovaikutuksen kautta.
Tutkivan
oppimisen tehtävät eivät ole oppimisprosesseja ainoastaan oppijalle, vaan myös
opettajalle. Opettajan tehtävä on valita opiskelijoiden esittämistä
ratkaisuista oikea tai oikeat ratkaisut tai tulkinnat perusteluineen. Mikäli
opiskelijoiden esittämistä ratkaisuista ei löydy oikeaa, tulee opettajan
esittää asiantuntijaratkaisu kyseiseen ongelmaan hyödyntäen tarvittaessa
yhteistyöverkostoaan (eri alan asiantuntijoita). Kyseinen menetelmä vaatii opettajalta hyvää
substanssiosaamista sekä ”pakottaa” opettajan kehittämään omaa osaamistaan.
Aion
soveltaa tietoverkon kautta tapahtuvaa tutkivaa oppimista isännöinnin
ammattitutkinnossa siten, että joko opettaja tai opiskelijat esittävät verkossa
ongelman ratkaistavaksi. Tämän
jälkeen voi jokainen opiskelija verkossa esittää ongelmaa tarkentavia
kysymyksiä ongelman asettajalle, luoda selityksiä ongelmasta, etsiä tietoa
ongelman ratkaisemiseksi sekä esittää etsimänsä tiedon perusteella oman ratkaisunsa
perusteluineen. Tämä toteutustapa soveltuu hyvin isännöinnissä esiintyvien
asioiden pohdintaan ja ratkaisemiseen, koska ongelmat ja niiden ratkaisut ovat
useimmiten moniselitteistä.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti