sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Verkkoympäristöt opettajan työssä - Pertti Puhakainen

Isännöinnin koulutuksessa käytän hyvin paljon case-oppimista. Usein kyseessä on jokin yksittäinen asia tai ongelma. Ryhmätöiden tai ryhmäkeskustelujen jälkeen tarkastelemme eri ratkaisuvaihtoehtoja ja esitän asiantuntijaratkaisun (KKO:n päätös tai vastaava) perusteluineen. Useinkin käytettävissä oleva aika ei anna mahdollisuuksia laajojen asiakokonaisuuksien käsittelemiseen.  Tutkiva oppiminen voisi olla ratkaisu laajempien asiakokonaisuuksin käsittelemiseksi koulutuksessa. Tutkivassa oppimisessa opiskelija muodostaa omia käsityksiään ja selityksiään kyseessä olevasta ongelmasta sekä hakee itsenäisesti tietoa ongelman ratkaisun perusteeksi. Ajatukseni toteuttaa tutkivaa oppimista tietoverkkoa hyödyntäen syntyi tutustuessani lähdemateriaalina olevaan julkaisuun ”Tieto- ja viestintätekniikka tutkivan oppimisen välineenä”.

Tutkivassa oppimisessa tietoverkko toimisi välineenä tiedon rakentelussa, jossa hyödynnetään kunkin opiskelijan jo omaksuma tai kyseisen prosessin aikana hankkima tieto ja jaetaan se kaikkien opiskelijoiden kesken. Rakentamalla tietoverkko vuorovaikutteiseksi sitä voidaan hyödyntää tiedon välittämiseen ja tiedon jalostamiseen opiskelijoiden toimiessa tiedon tuottajina sekä toistensa sparraajina ja/tai vastaväittelijöinä. Tietoverkko myös palvelisi ajatusten välittämistä laajemmalle yleisölle. Tutkivan oppimisen menetelmänä edellyttää, että koulutuksen kautta on opiskelijoille luotu riittävät valmiudet kyseisen menetelmä soveltamiseksi: opiskelijalla on oltava riittävä tuntemus aiheesta ja aiheeseen liittyvistä teorioista.

Internetin kautta avautuneiden laajojen tietolähteiden ja tietokantojen hyödyntäminen tuo aivan uuden näkökulman opettajan koulutustehtäviin. Opiskelijat hakevat sieltä tietoa useinkin kritisoimatta saamaansa informaatiota. Verkossa tapahtuvassa sosiaalisessa, vuorovaikutteisessa tutkivassa oppimisessa toisten opiskelijoiden ja kouluttajan taholta eri lähteistä saadut tiedot kyseenalaistetaan, esitetään poikkeavia näkökulmia, vastateorioita jne. Näin tieto kehittyy ja jalostuu verkossa tapahtuvan rakentavan sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta.

Tutkivan oppimisen tehtävät eivät ole oppimisprosesseja ainoastaan oppijalle, vaan myös opettajalle. Opettajan tehtävä on valita opiskelijoiden esittämistä ratkaisuista oikea tai oikeat ratkaisut tai tulkinnat perusteluineen. Mikäli opiskelijoiden esittämistä ratkaisuista ei löydy oikeaa, tulee opettajan esittää asiantuntijaratkaisu kyseiseen ongelmaan hyödyntäen tarvittaessa yhteistyöverkostoaan (eri alan asiantuntijoita).  Kyseinen menetelmä vaatii opettajalta hyvää substanssiosaamista sekä ”pakottaa” opettajan kehittämään omaa osaamistaan.

Aion soveltaa tietoverkon kautta tapahtuvaa tutkivaa oppimista isännöinnin ammattitutkinnossa siten, että joko opettaja tai opiskelijat esittävät verkossa ongelman ratkaistavaksi. Tämän jälkeen voi jokainen opiskelija verkossa esittää ongelmaa tarkentavia kysymyksiä ongelman asettajalle, luoda selityksiä ongelmasta, etsiä tietoa ongelman ratkaisemiseksi sekä esittää etsimänsä tiedon perusteella oman ratkaisunsa perusteluineen. Tämä toteutustapa soveltuu hyvin isännöinnissä esiintyvien asioiden pohdintaan ja ratkaisemiseen, koska ongelmat ja niiden ratkaisut ovat useimmiten moniselitteistä.

Lähteet:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti