sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Verkkoympäristöt opettajan työssä - Hannele Sarén

Uusimme Finnair Flight Academyn (FFA) lentoemännän peruskurssiohjelman eli Initial kurssin vastaamaan nykyaikaa. Lyhensimme kurssia kymmenestä päivästä kahdeksaan päivään. Lyhennyksen toteutimme siirtämällä osan teoriaopetuksesta verkko-opiskeluaineistoksi.
Olemme siitä hyvässä asemassa FFA:ssa, että meillä on oma IT osasto, mikä pystyy tekemään verkko-opiskelumateriaalia.

Verkko-opiskelumahdollisuus säästää oppilaiden läsnäolopäiviä ja näin tekee opiskelusta edullisempaa. Verkko-opiskelumateriaalin tuottaminen sen sijaan ei ole halpaa.
Materiaalin tekoprosessi alkaa ohjelman tavoitteen laatimisella. Samalla on hyvä määrittää ohjelman maksimi kesto. Käsikirjoituksen laatiminen on ohjelman tekemisen aikaa vievin vaihe. Käsikirjoittajan tulee olla asiantuntija asiasisällön suhteen. eLearning käsikirjoitus eroaa normaalista power point -esityksestä niin, että eLearning käsikirjoituksen tulee olla kirjamainen ja sisällöltään aukoton. 

Nykytekniikalla eLearning ohjelman tuotantoon saattaminen käsikirjoituksen valmistumisen jälkeen ei kestä muutamaa päivää enempää. Edellytyksenä silloin on, että teksti on tarkastettu ja kuvat etsitty. Vaikka nykyisissä ohjelmissa muun muassa videon käyttö on mahdollista, sen käyttöä kannattaa harkita tarkasti. Finnair Flight Academyn oppilaat ovat sijoittuneet ympäri maailmaa ja tekevät eLearning ohjelmia erilaisissa olosuhteissa. Videot eLearning ohjelman sisällä toimivat hyvin kouluolosuhteissa sekä normaaleissa kotiolosuhteissa, mutta ne eivät välttämättä pyöri Intiassa.
Viisi vuotta sitten yhden eLearning ohjelman tekeminen kesti yli kolme kuukautta, mutta nykytekniikalla tekoprosessi on saatu lyhennettyä murto-osaksi edelliseen verrattuna.

eLearning ohjelmiin siirtyminen ei ole tarkoitus sinänsä, vaan ajan ja kustannusten säästäminen. Olemme aikaisemmista kokemuksista huomanneet, että etänä tehtäviin ohjelmiin on hyvä liittää varsinaisia kotitehtäviä. Suunnittelimme ohjelmia tukevia laajoja kysymyksiä. Näin pystymme varmistamaan, että oppilaat ovat ymmärtäneet katsomansa ohjelman ja osaavat käyttää tietoa soveltavasti.

Verkko-opiskelusta on tullut oppilaitoksemme yski tärkeimmistä kehityskohteista . Tulemme jatkossakin siirtämään teoriaopetusta verkon kautta tehtäväksi.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti