Verkon hyötykäyttö
Verkko ja sen tarjoamat palvelut ovat helpottaneet monia
arkipäivämme rutiineja. Verkon tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen on
rantautunut (melko pysyvästi) myös opetukseen. Lisääntyneet
tietoliikenneyhteydet sekä erilaiset uudet sovellukset ja tekniikat ovat
avanneet paljon mahdollisuuksia hyödyntää verkkoa opiskelun ja opettamisen
tukena sekä tuoneet monimuotoisuutta opetuksen suunnitteluun.
Verkon käytön tai tietokoneavusteisten opetusmenetelmien ei
ole missään tapauksessa tarkoitus syrjäyttää perinteistä opetusta, vaan niiden
tarjoamat mahdollisuudet tulisi nähdä opetusta rikastuttavana välineenä sekä
uusien opetusmuotojen ja ideoiden mahdollistajana.
Mitä on verkko-opetus
Verkko-opetus voitaisiin jakaa karkeasti ohjattuun
verkko-opetukseen, itseopiskeluun verkossa sekä monimuoto-opetukseen, jossa
yhdistellään lähiopetusta ja verkko-opetusta. Uutena terminä
monimuoto-opetuksesta on alettu käyttää termiä Blended learning. Lisäksi
eräissä jaotteluissa eritellään peruslähestymistavat verkko-opetuksessa
(oppi)materiaalikeskeiseen(resource-based learning) ja vuorovaikutuskeskeiseen
lähestymistapaan. Nimensä mukaisesti materiaalikeskeisessä keskitytään
digitaalisen materiaalin tuottamiseen, kun taas vuorovaikutuskeskeisessä ovat
päähuomion kohteena opetuksen, ohjauksen ja opiskelun vuorovaikutusprosessit.
Tämä jaottelu ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö näitä lähestymistapoja voisi
yhdistellä.
Mitä on verkko-opiskelu
Verkko-opiskelu on käsitteenä varsin laaja. Yleisesti sen
katsotaan olevan toimintaa, jossa tietoverkkoja käytetään jollain tavoin
opiskelun tukena. Tietoverkot tarjoavatkin valtavan tietovaraston ja
mahdollisuuden erilaisiin vuorovaikutuksen muotoihin.
Verkkoa voidaan siis hyödyntää sekä tietoresurssina, että
yhteistoiminnallisen ryhmätyöskentelyn välineenä. Pelkkää yksittäistä
tiedonhakua ei kuitenkaan sinänsä voida luokitella verkko-opiskeluksi, vaan
siihen liittyy yleensä jonkinlainen suunnitelmallisuus tai tavoite.
Verkko-opiskeluun liitetään usein elinikäisen oppimisen
käsite. Verkko-opiskelu antaakin monelle mahdollisuuden päivittää (opintojen jo
päätyttyä) osaamistaan.
Oppimisalustojen etuja ja haittoja
Oppimisalustat tarjoavat mahdollisuuden rajata
käyttäjäkunnan oikeuden kurssin materiaaleihin ja keskusteluihin yms.
resursseihin. Suljettu ympäristö vapauttaakin usein esim. verkkokeskustelua,
sillä keskusteluissa esitetyt asiat eivät ole aivan julkisesti esillä. Samoin
kurssin materiaalien tekijänoikeudet on helpommin hallittavissa kuin avoimessa
verkkoympäristössä.
Kuka päättää mitä tarvitaan
Monet oppimisalustan tarjoajat ilmoittavat järjestelmänsä
olevan riippumaton mistään tietystä oppimiskäsityksestä, osa taas ilmoittaa
selkeästi oppimiskäsityksen järjestelmän taustalla. Alustan suunnittelun
taustalla oleva oppimiskäsitys saattaa rajoittaa huomattavasti sen
soveltuvuutta omalle kurssille. Alusta ei saisi määritellä kurssin suunnittelun
periaatteita, mutta se usein määrittelee suunnittelijan mahdollisuudet
toteuttaa ideansa.
Usein kaupallisten oppimisalustojen työkalut ovat siis
sidoksissa oppimisalustan tarjoajan näkemykseen siitä, mitä opettaja/kurssin
suunnittelija tarvitsee. Omat vaikutusmahdollisuudet ovat varsin rajalliset.
Toki alustan ylläpitäjät/kehittäjät ottavat vastaan kehitysehdotuksia, mutta
niiden toteutuksen ajankohdasta ei koskaan voi olla varma.
Yleisesti ottaen päivitysten sykli on pyritty useimmissa
kaupallisissa järjestelmissä pitämään muutamassa päivityksessä/vuosi, jotta
uusilla ominaisuuksilla ei "kiusata" käyttäjiä liikaa. Monet
kaupalliset järjestelmät ovat myös kasvaneet ominaisuuksiltaan niin mittaviksi
ja raskaiksi, ettei uusissa ominaisuuksissa tai niiden
tarkoituksenmukaisuudessa tahdo pysyä mukana.
Alustojen hyötyjä
Seuraavassa muutamia yleisiä oppimisalustojen hyötyjä:
• Kurssin
suunnittelun välineet
• Moninaisia
välineitä verkkoviestintään
• Kurssin
hallinnoinnin välineet
Alustojen haittapuolia
• Raskaita
ottaa käyttöön, jos ei ole tarvetta kuin jollekin ominaisuudelle
• Alustan
ominaisuuksiin tutustumiseen ja käyttöönottoon kuluva aika
• Alustan
ominaisuudet eivät ole riippumattomia käyttöympäristöstä
Oppimisalusta Sosiaalinen media
Klikkaa kuva suuremmaksi!
Pasi Kivikoski
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti