sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Eri töihin omat työkalunsa

Verkon hyötykäyttö

Verkko ja sen tarjoamat palvelut ovat helpottaneet monia arkipäivämme rutiineja. Verkon tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen on rantautunut (melko pysyvästi) myös opetukseen. Lisääntyneet tietoliikenneyhteydet sekä erilaiset uudet sovellukset ja tekniikat ovat avanneet paljon mahdollisuuksia hyödyntää verkkoa opiskelun ja opettamisen tukena sekä tuoneet monimuotoisuutta opetuksen suunnitteluun.

Verkon käytön tai tietokoneavusteisten opetusmenetelmien ei ole missään tapauksessa tarkoitus syrjäyttää perinteistä opetusta, vaan niiden tarjoamat mahdollisuudet tulisi nähdä opetusta rikastuttavana välineenä sekä uusien opetusmuotojen ja ideoiden mahdollistajana.

Mitä on verkko-opetus

Verkko-opetus voitaisiin jakaa karkeasti ohjattuun verkko-opetukseen, itseopiskeluun verkossa sekä monimuoto-opetukseen, jossa yhdistellään lähiopetusta ja verkko-opetusta. Uutena terminä monimuoto-opetuksesta on alettu käyttää termiä Blended learning. Lisäksi eräissä jaotteluissa eritellään peruslähestymistavat verkko-opetuksessa (oppi)materiaalikeskeiseen(resource-based learning) ja vuorovaikutuskeskeiseen lähestymistapaan. Nimensä mukaisesti materiaalikeskeisessä keskitytään digitaalisen materiaalin tuottamiseen, kun taas vuorovaikutuskeskeisessä ovat päähuomion kohteena opetuksen, ohjauksen ja opiskelun vuorovaikutusprosessit. Tämä jaottelu ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö näitä lähestymistapoja voisi yhdistellä.

Mitä on verkko-opiskelu

Verkko-opiskelu on käsitteenä varsin laaja. Yleisesti sen katsotaan olevan toimintaa, jossa tietoverkkoja käytetään jollain tavoin opiskelun tukena. Tietoverkot tarjoavatkin valtavan tietovaraston ja mahdollisuuden erilaisiin vuorovaikutuksen muotoihin.

Verkkoa voidaan siis hyödyntää sekä tietoresurssina, että yhteistoiminnallisen ryhmätyöskentelyn välineenä. Pelkkää yksittäistä tiedonhakua ei kuitenkaan sinänsä voida luokitella verkko-opiskeluksi, vaan siihen liittyy yleensä jonkinlainen suunnitelmallisuus tai tavoite.

Verkko-opiskeluun liitetään usein elinikäisen oppimisen käsite. Verkko-opiskelu antaakin monelle mahdollisuuden päivittää (opintojen jo päätyttyä) osaamistaan.

Oppimisalustojen etuja ja haittoja

Oppimisalustat tarjoavat mahdollisuuden rajata käyttäjäkunnan oikeuden kurssin materiaaleihin ja keskusteluihin yms. resursseihin. Suljettu ympäristö vapauttaakin usein esim. verkkokeskustelua, sillä keskusteluissa esitetyt asiat eivät ole aivan julkisesti esillä. Samoin kurssin materiaalien tekijänoikeudet on helpommin hallittavissa kuin avoimessa verkkoympäristössä.

Kuka päättää mitä tarvitaan

Monet oppimisalustan tarjoajat ilmoittavat järjestelmänsä olevan riippumaton mistään tietystä oppimiskäsityksestä, osa taas ilmoittaa selkeästi oppimiskäsityksen järjestelmän taustalla. Alustan suunnittelun taustalla oleva oppimiskäsitys saattaa rajoittaa huomattavasti sen soveltuvuutta omalle kurssille. Alusta ei saisi määritellä kurssin suunnittelun periaatteita, mutta se usein määrittelee suunnittelijan mahdollisuudet toteuttaa ideansa.

Usein kaupallisten oppimisalustojen työkalut ovat siis sidoksissa oppimisalustan tarjoajan näkemykseen siitä, mitä opettaja/kurssin suunnittelija tarvitsee. Omat vaikutusmahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Toki alustan ylläpitäjät/kehittäjät ottavat vastaan kehitysehdotuksia, mutta niiden toteutuksen ajankohdasta ei koskaan voi olla varma.

Yleisesti ottaen päivitysten sykli on pyritty useimmissa kaupallisissa järjestelmissä pitämään muutamassa päivityksessä/vuosi, jotta uusilla ominaisuuksilla ei "kiusata" käyttäjiä liikaa. Monet kaupalliset järjestelmät ovat myös kasvaneet ominaisuuksiltaan niin mittaviksi ja raskaiksi, ettei uusissa ominaisuuksissa tai niiden tarkoituksenmukaisuudessa tahdo pysyä mukana.

Alustojen hyötyjä

Seuraavassa muutamia yleisiä oppimisalustojen hyötyjä:
•                         Kurssin suunnittelun välineet
•                         Moninaisia välineitä verkkoviestintään
•                         Kurssin hallinnoinnin välineet

Alustojen haittapuolia

•                         Raskaita ottaa käyttöön, jos ei ole tarvetta kuin jollekin ominaisuudelle
•                         Alustan ominaisuuksiin tutustumiseen ja käyttöönottoon kuluva aika
•                         Alustan ominaisuudet eivät ole riippumattomia käyttöympäristöstä
                           Oppimisalusta  Sosiaalinen media

Klikkaa kuva suuremmaksi!


Pasi Kivikoski

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti